Майбутнє регулювання страхового ринку

5 May 2020
Майбутнє регулювання страхового ринку

З 1 липня 2020 року новим регулятором страхового ринку стане Нацбанк.

16 жовтня президент Володимир Зеленський підписав Закон “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення функцій з державного регулювання ринків фінансових послуг”.

“Закон про “спліт” допоможе країні отримати більш ефективну, прозору та надійну фінансову систему, що відповідає міжнародним стандартам,”  відзначають в прес-службі Нацбанку.

Метою Національного банку є формування платоспроможного, стійкого, конкурентного ринку страхування в Україні з належним захистом прав споживачів послуг страхування.

Для досягнення цієї мети Національний банк запровадить нову модель регулювання ринку страхування. Модель враховує положення директив ЄС, світові практики регулювання та нагляду за ринком страхування та перестрахування, а також особливості ринку страхування в Україні.

Удосконалення вимог до: 

  • ліцензування,
  • оцінки платоспроможності та ліквідності
  • корпоративного управління та системи управління ризиками
  • застосування ризик-орієнтованого пруденційного нагляду
  • нагляду за ринковою поведінкою

Модель також передбачає визначення процедури реорганізації, відновлення діяльності та виведення компаній з ринку.

Огляд страхового ринку України

Станом на 30 вересня 2019 року зареєстровано:

234 страхові компанії, з яких

23 – СК “life”

211 – СК “non-life”

Протягом дев’яти місяців 2019 року з ринку страхування пішла 51 компанія (18% від кількості станом на кінець 2018 року).

Insurance Penetration ratio

Показник проникнення – визначається як співвідношення обсягу залучених страхових премій до ВВП

Показник проникнення становить 1,4% (з них “non-life” – 1,3%).

Для порівняння, у Європі – 5,0%, в середньому у світі – 6,1%. Лідерами за цим показником страхування у світі є Великобританія, Японія та Франція.

Insurance Density ratio

Показник щільності страхування – це розмір страхової премії на одну особу.

Показник щільності в Україні на дуже низькому рівні і на кінець 2018 року становив 34 дол. США.

За даними Swiss Re Institute, Україна за цими показниками споживання послуг загального (“non-life”) страхування посідає 73 місце та послуг страхування життя – 82 місце.

73 та 82 місце з-поміж 88 країн.

ТОП-10 найбільш затребуваних страхових послуг у населення України в 2019 році:

  1. Страхування життя – 4,491 млрд грн (+20,8%)
  2. ОСЦПВ – 4,297 млрд грн (+11,9%)
  3. Страхування наземного транспорту (КАСКО) – 4,280 млрд грн (+18,9%)
  4. Медичне страхування – 1,624 млрд грн (+24,3%)
  5. Страхування від нещасних випадків – 1,392 млрд грн (+9,3%)
  6. Страхування в системі «Зелена карта» – 1,316 млрд грн (+36,5%)
  7. Страхування майна – 1,214 млн грн (+8,5%)
  8. Страхування туристів – 1,187 млрд грн (+52,1%)
  9. Страхування на випадок критичних захворювань – 595 млн грн (+37,7%)
  10. Страхування фінансових ризиків – 436 млн грн (+20,4%)

Збільшення чистих страхових виплат за 2019 рік (1 607,9 млн грн) відбулося за рахунок суттєвого збільшення чистих страхових виплат за договорами автострахування на 880,4 млн грн (15,7%), медичного страхування – 507,9 млн грн (24,2%), страхування фінансових ризиків – 176,8 млн грн (12,7%).

Водночас, спад чистих страхових виплат спостерігався зі страхування майна на 265,6 млн грн (-18,8%), страхування життя – 129, 0 млн грн (-18,3%).

Ключові проблеми ринку

Недосконале законодавство, брак належного регулювання та нагляду за діяльністю та ринковою поведінкою страхових компаній і посередників призвели до накопичення системних проблем, які потребують негайного вирішення.

  • Недосконале законодавство
  • Низька платоспроможність та ліквідність
  • Недосконалість бізнес-моделей страховиків
  • Недостатня прозорість ринку та проблеми в корпоративному управлінні
  • Проблема захисту прав споживачів послуг страхування

Загалом усі фактори призводять до низької довіри до компаній сектору та не дають йому належно розвиватись.

Від перезавантаження ринку виграє не тільки клієнт, у виграші залишаться фінансово-надійні страховики і репутація ринку в цілому.

Детальніше про Загальне бачення розвитку ринку та стратегічні цілі Національного банку читайте у статті за посиланням.