18.10.2019 р. опубліковано Закон України від 20.09.2019 р. № 122-IX. Він вводить принципи захисту прав споживачів фінпослуг, впорядковує рекламу фінпослуг, передбачає відповідальність за порушення прав споживачів.
Закон вступає в силу з 19.10.2019 р., але вводиться в дію через три місяці після цієї дати.
Закон № 122 передбачає:
- встановлення повноважень державних органів щодо захисту прав споживачів фінансових послуг та визначення принципів захисту прав споживачів;
- надання регуляторам ринків чіткого переліку повноважень щодо захисту прав споживачів фінансових послуг;
- введення відповідальності фінансових установ за порушення прав споживачів фінансових послуг;
- однакові правила для банків і небанківських установ в сфері реклами фінансових послуг і надання інформації про них;
- єдиний для всіх кредиторів підхід до визначення розрахунку загальної вартості кредиту для споживача і реальної процентної ставки.
Договір про надання фінансових послуг полягає виключно в письмовій формі, зокрема:
- в паперовому вигляді;
- у вигляді електронного документа, створеного відповідно до вимог, визначених Законом України «Про електронні документи та електронний документообіг» від 22.05.2003 р. № 851-IV;
- шляхом приєднання клієнта до договору, який може бути наданий йому для ознайомлення у вигляді електронного документа на власному веб-сайті особи, яка надає фінансові послуги, та / або (в разі надання фінансової послуги за допомогою платіжного пристрою) на екрані платіжного пристрою, що використовується особою, які надають фінансові послуги;
- в порядку, передбаченому Законом України «Про електронну комерцію» від 03.09.2015 р. № 675-VIII.
З червня повинна змінитися реклама банків і страховиків. Реклама має містити істотні характеристики послуги — інформацію про повну вартість, умови отримання послуги, ризики.